woensdag 15 juni 2011

Pinksterweekend in de modder ....


Afgelopen pinksterweekend zijn we in Frankrijk geweest in de Franse Ardennen. We hebben terrein gereden in Hombourg-Budangeor. Daar had de landroverclub zijn kamp opgezet.

Wij zijn zelf als een stel verwende nesten op een aangeharkte camping in de buurt gaan staan met gewoon sanitair. Nadat we op zaterdag al glijdend in de klei niet eens het offroadterrein bereikt hebben waren we nog gelukkiger met onze keuze.

Op zondag ging het een stuk beter. We hebben heerlijk gereden en zijn voor het eerst gestrand in een dikke laag zuigende modder. We konden de deuren niet eens openkrijgen en hebben ons laten redden door Jurriaan en Raymond.... Vreemde hobby toch... ;) De jongens thuis begrijpen er nog steeds niet veel van maaaaaaaaaar hebben nu eindelijk besloten toch een keer mee te gaan.

De tent beviel goed en de slaapzak nog beter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KLik hier voor de foto's

donderdag 2 juni 2011

We hebben een Oztent !!!!!


Gisteren hebben we de knoop definitief doorgehakt en hebben een Oztent gekocht. Na een paar weken geleden een proefweekend in een tenttrailer te hebben doorgebracht, Mission trailer, vroegen wij ons af wat wijsheid zou zijn. Het opzetgemak van de trailer viel ons wat tegen. Op zich stond hij vrij snel, maar wij hadden er meer van verwacht. Ook het slapen was niet helemaal wat wij ervan verwacht hadden. Vooral het naar boven en naar beneden klauteren via het laddertje was lastig. Het is wel een waanzinnig mooie trailer met een prachtige keuken. En natuurlijk lekker veel bergruimte.

Maar nu dan toch de Oztent met zijluifels,zodat de honden ook mee kunnen in een soort voortent, en een flysheet als isolatie tegen brandende zon of om de warmte juist binnen te houden.

Wat een opzetgemak !!!!!! Hij staat binnen 30 seconden !!!! Nou ja, de basis dan..... En de rest gaat ook eenvoudig en vlot, je ritst het hele zaakje zo aan elkaar.

Het vervoer is een ander punt. Gelukkig mogen we dakdragers van Ed lenen want we weten niet hoe lang we de Discovery nog houden. Het pakket van de tent is twee meter lang en moet dus op het dak vervoerd worden.










We hebben ook onze nieuwe slaapzak gekocht bij tatteljee met exped matjes die je er onderin schuift, als we nu niet goed liggen weet ik het ook niet meer .......

Tijdens het pinksterweekend zullen we alles inwijden en ik zal daar zeker een update van geven.

dinsdag 31 mei 2011

Er is meer dan barbeque......

Onlangs hebben wij een artikel over de Dutch Oven geschreven voor het clubblad van de LRCH.



Wij zijn dol op outdoor cooking en kamperen. Een paar jaar geleden hebben we tijdens onze vakanties in Tjechië al menig vuurtje gefikt voor de tent. In 2009 maakten we een rondreis door het zuidwesten van Amerika met tentjes en kampeerden we in de Nationale Parken. Daar werden we aangenaam verrast door de aanwezigheid van vuurplaatsen bij iedere kampeerplek. Al snel namen we de Amerikaanse gebruiken over door vlees te grillen en wraps met allerlei ingrediënten in zilverfolie te laten garen op een vuurtje. We hadden maar één gaspitje voor vijf personen, maar dat bleek op deze manier echt genoeg te zijn.

Overal in Amerika zagen wij de zogenaamde Dutch Ovens. Wij kenden ze helemaal niet en verbaasden ons als "Dutch" over de naam van deze kookpotten. Onze nieuwsgierigheid was gewekt.
We begonnen ons te oriënteren op de Dutch Oven en kwamen zo bij Qvist terecht, een bedrijf dat ook workshops organiseert. We besloten mee te doen aan een Camp Cook Gathering om wat indrukken en ervaring op te doen. En zo liepen wij in september in een herfstbos paddenstoelen te zoeken om deze vervolgens te verwerken in een risotto met everzwijn. Bereid op een open houtvuur en in een Dutch Oven.
We hebben erg genoten van deze dag en inmiddels zijn we de gelukkige bezitters van een echte Dutch Oven en een skillet (Een soort gietijzeren koekenpan), waar we zo vaak mogelijk gebruik van maken.






Dutch Oven.....

Een Dutch Oven is een zware, gietijzeren kookpot met een dikke wand en een nauw sluitend deksel. Er wordt een droge zandvorm gebruikt om de potten en deksels te gieten. In een Dutch Oven kun je van alles maken: stoofpotten, soep, risotto, maar ze zijn ook als oven te gebruiken voor bijvoorbeeld brood of pizza. Ze bestaan al honderden jaren en verhuisden met de emigranten mee naar Amerika. Het is nooit bewezen dat het echt een Nederlandse uitvinding is, maar ze komen in ieder geval uit Europa. In Amerika zijn de potten nooit weggeweest, maar in Europa zijn er steeds meer liefhebbers die op deze manier plezier beleven aan het buiten koken, waardoor de Dutch Oven weer terug keert naar waar hij ooit vandaan kwam.

Outdoor ????? !!!!!!!

Omdat wij toch wel een wat afwijkende manier van outdoor en alles daar omheen hebben dan de meeste mensen start ik dit blog. Onze hobby's zijn outdoor cooking met een Dutch Oven, off road rijden met onze landrover, en dat natuurlijk in combinatie met kamperen.

Ik zal proberen om onze belevenissen bij te houden in dit blog....

Monique